A A A

Ciąża, kwas foliowy i Ty

Co to jest rozszczep kręgosłupa?

 

Rozszczep kręgosłupa i przepukliny mózgowo-rdzeniowe to jedne z częściej występujących wad wrodzonych układu nerwowego. Powodują częściowe lub całkowite niedowłady kończyn, zaburzenia czynności zwieraczy, zaburzenia czucia, przykurcze kończyn dolnych.

Wady rozwojowe układu nerwowego powstają między 3 a 4 tygodniem rozwoju zarodkowego i należą, po wadach serca, do najczęściej występujących zaburzeń rozwojowych noworodka. Ocenia się, że w Polsce występują w przypadku 2 na 1000 urodzeń.

 

 

Co to jest kwas foliowy?

 

 

W latach siedemdziesiątych naszego stulecia zwrócono uwagę na udział kwasu foliowego w kształtowaniu predyspozycji do wystąpienia wad układu nerwowego. Kwas foliowy to witamina z grupy B. Jest on niezbędny do prawidłowego tworzenia się komórek nerwowych zarodka. Organizm człowieka nie syntetyzuje kwasu foliowego, lecz uzyskuje go z folianów zawartych w pożywieniu.

 

 

Co mogę zrobić, by zmniejszyć ryzyko wystąpienia wad wrodzonych u mojego dziecka?

 

 

Jeśli planujesz ciążę lub jesteś w ciąży, upewnij się, że zjadasz codziennie produkty bogate w kwas foliowy. Kwas foliowy jest skuteczny w zapobieganiu wadom układu nerwowego tylko wtedy, gdy przyjmowany jest codziennie w okresie poprzedzającym ciążę i w pierwszych 12 tygodniach ciąży.

Produkty zawierające kwas foliowy i foliany są ogólnie dostępne i powinny znajdować się w dobrze zbilansowanej diecie każdego człowieka. Należą do nich:

·     owoce: banany, pomarańcze, grejpfruty,

·     drożdże i pieczywo (niekiedy celowo wzbogaca się mąkę, pieczywo, płatki zbożowe w kwas foliowy),

·     zboża i kasze,

·     większość roślin strączkowych: soczewica, soja, groch, fasola,

·     mleko i jego przetwory.

Zapoznaj się z poniższą tabelą, w której przedstawiono zawartość kwasu foliowego w różnych produktach spożywczych.

 

Zawartość kwasu foliowego (w mg) w porcji produktu żywnościowego

 

Produkty

Ilość kwasu foliowego w mg

Warzywa

 

·       brokuły (90 g)

60

·       brukselka (90 g)

100

·       kalafior (90 g)

45

·       fasolka szparagowa (90 g)

50

·       groszek (90 g)

40

·       ziemniaki stare (180 g)

45

·       ziemniaki młode (180 g)

35

·       szpinak (90 g)

80

·       czerwona fasola (60 g)

130

·       biała fasola (100 g)

150

Produkty zbożowe

 

·       dwie kromki chleba razowego

30

·       dwie kromki chleba białego

20

·       porcja zbożowych płatków śniadaniowych

100

Owoce

 

·       banan (1 szt.)

15

·       pomarańcza (1 szt.) lub 1 szklanka soku

60

·       pół grejpfruta

20

Inne

 

·       0,5 l mleka

35

·       porcja jogurtu

24

 

Staraj się zjadać codziennie 5 lub więcej tych produktów. Jeśli trzeba je ugotować, gotuj je krótko, bowiem zbyt długie działanie wysokiej temperatury niszczy kwas foliowy i inne witaminy.

 

 

Jeśli planujesz ciążę...

 

Aby mieć pewność, że Twoja dieta zawiera wystarczającą ilość kwasu foliowego, powinnaś dodatkowo przyjmować 0,4 mg kwasu foliowego w okresie poprzedzającym ciążę (ok. 4 tygodni) i w pierwszych 12 tygodniach ciąży. Porozmawiaj o tym z Twoim lekarzem – zaproponuje Ci odpowiednie tabletki.

Jeśli urodziłaś już dziecko z wadą układu nerwowego, a planujesz następną ciążę – porozmawiaj o tym z lekarzem. Należysz do grupy kobiet, które powinny przyjmować znacznie więcej kwasu foliowego przed ciążą i w pierwszych 12 tygodniach jej trwania.

 

 

Podsumujmy

 

Prawdą jest, że mechanizm ochronnego działania kwasu foliowego nie jest jeszcze w pełni poznany, ale Ty wiesz już jak zapobiegać rozwojowi wad wrodzonych układu nerwowego. Jeśli będziesz stosować się do przedstawionych zaleceń, skutecznie zmniejszysz ryzyko wystąpienia chorób wrodzonych Twojego dziecka.

 

 

Klik
 Ten serwis, podobnie jak większość stron internetowych wykorzystuje pliki cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. | Polityka cookies