A A A

Zapobieganie bólowi w dolnej części pleców

 

Ból dolnej części pleców jest często występującą dolegliwością u osób dorosłych. Zwykle spowo­dowany jest znacznym wysiłkiem fizycznym, dźwignięciem ciężkiego przedmiotu, powtarzanymi ruchami zginania lub skręcania tułowia, długotrwałą wymuszoną postawą ciała.

Nie zawsze można jednoznacznie określić miejsce powstawania bólu. Może on pochodzić z mięśni, ścięgien, więzadeł lub stawów międzykręgowych. Jednak zasady postępowania w przypadku bólu dolnej części pleców są podobne, niezależnie od jego przyczyny.


 

Kto jest szczególnie narażony na nawracające bóle dolnej części pleców?

 

·       Osoby o wysokim wzroście (kobiety > 170 cm, mężczyźni > 180 cm)

·       Osoby otyłe

·       Osoby po 40 rż.

·       Kobiety w ciąży

·       Osoby po przebytym urazie kręgosłupa

·       Osoby długo podróżujące samochodem (kierowcy)

·       Osoby uprawiające niektóre dyscypliny sportu, np. hokej, podnoszenie ciężarów, kręgle

·       Osoby ciężko pracujące fizycznie

·       Osoby pozostające długo w wymuszonej pozycji ciała

·       Osoby często powtarzające ruchy zginania i rotacji

 

 

Czy zawsze konieczne jest wykonanie zdjęcia Rtg?

 

Bóle dolnej części pleców, nawet ostre, z reguły nie wymagają natychmiastowego wykonania zdjęcia Rtg. Ból najczęściej pochodzi z tkanek miękkich otaczających kręgosłup, które nie są widoczne na prześwietleniu.

W przypadku przedłużającego się bólu, słabej reakcji na stosowane leczenie, podejrzenia zmian pourazowych lekarz zleci dalsze konieczne badania dodatkowe.

 

 

Jak można zapobiegać i co można zrobić, gdy czuje się ból w dolnej części pleców?

 

·       Unikaj znacznego wysiłku fizycznego (dźwiganie) i nagłych zmian pozycji ciała (pochylanie się, skręcanie), gdy ból jest najsilniejszy.

·       Odpoczywaj w pozycji leżącej (takiej, jaka przynosi ci ulgę) przez 2-3 dni.

·       Zastosuj domowe zabiegi zmniejszające ból i napięcie mięśni (nagrzewanie w ciepłej kąpieli, termoforem).

·       Jeśli ból wyraźnie przeszkadza w codziennych aktywnościach, możesz zastosować leki przeciwbólowe.

·       Unikaj długotrwałego przebywania w tej samej pozycji (siedzącej, stojącej), zwłaszcza wymuszonej.

·       Ćwicz regularnie, aby wzmacniać mięśnie pleców, zmniejszać ich napięcie (zestaw ćwiczeń możesz otrzymać od lekarza lub pielęgniarki).

·       Dbaj o codzienną aktywność fizyczną (spacery, pływanie, jazda na rowerze).

·       Dolegliwości zazwyczaj ustępują w ciągu kilku dni.

·       Jeżeli kiedykolwiek miałeś problemy z żołądkiem, w czasie wizyty poinformuj o tym swojego lekarza.

Klik
 Ten serwis, podobnie jak większość stron internetowych wykorzystuje pliki cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. | Polityka cookies