7 sytuacji, w których lekarz odmówi teleporady i każe przyjść do przychodni
Telereportera to telefoniczna konsultacja z lekarzem, upowszechniona na szeroką skalę w czasie pandemii, z której pacjenci wciąż chętnie korzystają.
Z tej formy kontaktu z lekarzem warto skorzystać między innymi w przypadku:
- konsultacji w sprawie kontynuacji stosowania leków stałych lub zmiany dawkowania, czy sposobu zażywania leków;
- kontroli w trakcie leczenia – gdy została wcześniej uzgodniona z lekarzem;
- omówienia wyników badań laboratoryjnych lub dokonywanych w domu pomiarów (np. ciśnienia tętniczego czy glukozy);
- konsultacji w zakresie profilaktyki zdrowotnej (np. porada co do sposobu żywienia, omówienie planu postępowania w danej chorobie lub gdy jest się zdrowym);
- skierowania na badania, zabiegi czy zaopatrzenia – zaplanowanych wcześniej z lekarzem POZ.
Są też jednak sytuacje, w których teleporada jest niemożliwa i konieczna będzie osobista wizyta w przychodni oraz gabinecie lekarza. Rzecznik Praw Pacjenta wymienia siedem zasad.
Teleporada nie może odbyć się w następujących sytuacjach:
- wizyta dziecka do lat 6 – niezależnie od przyczyny (z wyjątkiem wizyty kontrolnej – po ustaleniu takiej formy konsultacji z lekarzem);
- przy podejrzeniu infekcji koronawirusem u dziecka do 2. roku życia (u starszych dzieci przy podejrzeniu infekcji koronawirusem może odbyć się teleporada);
- jeśli Twój stan zdrowia w związku z chorobą przewlekłą uległ zmianie, a zwłaszcza pogorszeniu;
- jeżeli jest podejrzenie, że możesz mieć nowotwór;
- jeżeli jest to Twoja pierwsza wizyta po złożeniu deklaracji wyboru.
- jeśli pojawiły się u Ciebie nowe objawy chorobowe albo czujesz, że Twój dotychczasowy stan zdrowia uległ pogorszeniu, powinieneś zarejestrować się na wizytę w gabinecie. Jeśli w takim przypadku zarejestrowałeś się już na teleporadę, pamiętaj, że – po zebraniu wywiadu – najprawdopodobniej zostaniesz poproszony o zgłoszenie się na wizytę do przychodni
- nie umawiaj się na teleporadę, jeśli masz zaplanowane szczepienie (obowiązkowe lub zalecane) czy badanie bilansowe, ponieważ konieczna jest wówczas wizyta w przychodni.
Informacja pochodzi z publikacji „Nawigator pacjenta”, wydanej przez Rzecznika Praw Pacjenta, opracowanego przy współudziale lekarzy.